اخرین اخبار تامین اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته/ از همسان سازی حقوق بازنشستگان مرثیه ای برای یک رویاست تا افزایش تدریجی سن بازنشستگی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، اخرین اخبار تامین اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته/ از همسان سازی حقوق بازنشستگان مرثیه ای برای یک رویاست تا افزایش تدریجی سن بازنشستگی را در اندیشه معاصر بخوانید.
همسانسازی حقوق بازنشستگان مرثیهای برای یک رویاست ؟ / افزایش بی دوام مستمری
اقتصاد ۱۰۰ نوشت: بررسیها نشان میدهد صندوقهای بازنشستگی در باتلاق ناترازی در حال غرق شدن هستند، بطوریکه جشم انداز غبارآلودی برای بازنشستگان نوید میدهد.
به گفته دولت با وجود آنکه همسانسازی حقوق بازنشستگان صندوقهای کشوری و همچنین تأمین اجتماعی صورت گرفته است؛ اما بازنشستگان این صندوقها می گویند که این میزان افزایش حقوق نتوانسته هزینه های سبد معیشتی آنها را در برابر تورم ولنگار تأمین کند.
متناسب سازی حقوق بازنشستگان موضوع بند «ب» ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه بود که در آن آورده شده طی این برنامه سازمان تامین اجتماعی مکلف است که متناسب سازی حقوق را در مورد بازنشستگان اجرا کند.
در حالی که پیش از همسان سازی صندوقهای بازشستگی، اجرا شده بود، براساس مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی ۲۵ درصد مطالبات بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ نیز با اعمال ۲۱ درصد افزایش داد.
فوری/ افزایش تدریجی سن بازنشستگی تصویب شد | حداقل سن بازنشستگی امسال تعیین شد
سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، ۵۵ سال و برای مردان، ۶۰ سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، می تواند در شرایط خاصی تغییر کند.به طور کلی، سن بازنشستگی ، می تواند با توجه به شرایط شغلی فرد متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، به آخرین اخبار از سن بازنشستگی می پردازیم.
علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با اموری مثل برنامه هفتم توسعه و سرنوشت صندوقهای بازنشستگی در این برنامه، متناسبسازی حقوق بازنشستگان، پایگاه رفاه ایرانیان و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیحاتی ارائه کرد.
عسگریان با اشاره به اینکه متناسبسازی حقوق بازنشستگان از جنس همسانسازی است، اظهار کرد: همسانسازیها و متناسبسازیها بار مالی بسیار سنگینی را به صندوقهای بازنشستگی و سایر مجموعههای مرتبط تحمیل میکند و اجرای آن نیازمند به اختصاص زمان و بررسی و تخصیص منابع لازم است.
تغییرات موجود در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث اصلاحات پارامتریک مندرج بر برنامه هفتم توسعه در پاسخ به انتقادات مطرح درباره تند بودن روند تغییرات بازنشستگی در این سند گفت: تغییرات در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد. حتی خود تدریجی بودن این تغییرات هم حتی محل بحث و گفتگوی باز است و هنوز چیزی نهایی نشده است. تغییرات سنجهای شاید پنج ساله باشد و تغییرات در این عرصه طی پنج سال شوک آور نیست. قرار نیست تغییری طی یک یا دو سال رخ دهد و هیچ فردی در این حوزه؛ نظری مبتنی بر تحولات ضربتی پارامتریک ندارد.
وی افزود: صندوقهای تامین اجتماعی اکنون با موقعیت خاصی مواجه هستند و منابع آنها باید تامین شوند. از سوی دیگر، مردم و بازنشستگان نیز نباید بیش از این از ناحیه سیاستهای مربوط به حفظ منابع صندوقها آسیب ببینند. این دو مورد، پارامترهای اصلی ما در سیاستگذاری هستند. ما این دو پارامتر را باید با هم در نظر گرفته و نقطه تعادل بین حفظ منابع صندوقها و وارد نیامدن فشار به جامعه را پیدا کنیم و روی همان نقطه تعادل حرکت کنیم. اگر آن نقطه تعادل محور گفتگوهای حول برنامه هفتم باشد، دیگر همه نسبت به اجرای آن پاسخگو و مسئولیت پذیر خواهند بود.
سن بازنشستگی
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار در ادامه با اشاره به بحثهای شکل گرفته درباره برنامه هفتم توسعه و موارد مربوط به حوزه کار و تامین اجتماعی در این برنامه گفت: برنامه هفتم توسعه در مرحله پیشنویس قرار دارد و باب گفتگوی اجتماعی درباره آن باز است و قرار است این برنامه بازهم به دولت برگردد و برود. شهادت میدهیم که تراکم زیاد گفتگو در جریان شکلگیری این برنامه در دولت وجود داشته است و ذینفعان در وزارتخانههای مختلف که مرتبط با این برنامه هستند، فرصت خوبی برای انتقال نظرات خود به سمع و نظر کارشناسان دولت داشتند. ما امیدواریم خروجی این فعالیتها در نهایت یک برنامه خوب باشد.
وی تاکید کرد: برنامه باید بتواند نظرات همه را در یکجا جمع کند و با عقلانیتی که به دنبال آن هستیم سازگاری داشته باشد تا بتوانیم از سد مشکلات فعلی به سلامت عبور کنیم. تدوین یک برنامه خوب در گروی این است که همه گروهها در بحث پیرامون آن مداخله کنند و باید بستری برای این مداخله در تدوین باز هم فراهم شود.
عسگریان درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در اجرای این طرح و جزئیات آن توضیح داد: کالابرگ موضوعی است که بیش از دو سال در دولت مطرح است. قرار بر این بود که با اجرای این طرح تا حد ممکن فشار از روی دولت برداشته شود. در سال ۱۴۰۱ که بحث کالابرگ جدی شد، ما مرحله اول و دوم این طرح را به صورت آزمایشی و پایلوت اجرا کردیم. قرار است که کالابرگ اول تنها به اقشاری که آسیبپذیر هستند کمک بکند. به ویژه سه دهک اول پایین قرار است یک کمک جدی از ناحیه کالابرگ دریافت کنند. این کمک باید قالب خود را پیدا کند.
وی با اشاره به مسئله زمان اجرای طرح گفت: برای اجرای طرح کالابرگ ابتدا باید زیرساختها بطورکامل فراهم شود و زیرساختهای این طرح ابتدا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم میشود و اکنون این زیرساختها در مرز آمادگی ۹۰ درصدی است. البته دستگاههای دیگر کشور مثل وزارت کشاورزی در این حوزه مداخله دارند تا مایحتاج درنظر گرفته شده در طرح کالابرگ را فراهم کنند. همچنین در صورت شروع اجرای سراسری طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز وارد میشود و باید گفتگوی مبسوطی با صنوف مختلف باید انجام شود.
زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی وابسته به تامین منابع ازسوی دولت است
عسگریان افزود: اینکه چه زمانی این طرح اجرا شود، وابسته به این مسئله است که دولت منابع اجرای طرح کالابرگ را سریعتر اختصاص دهد و فرمان اجرای آن را صادر کند. آنچه ما میتوانیم تضمین کنیم این است که بعد از مدتها انتظار بالاخره امسال این طرح اجرا میشود. اجرای آن نیز چندین مرحله خواهد داشت.
وی تصریح کرد: تاکید میکنیم که زیرساختهای ما برای اجرا قابل قبول است و ما در جریان اجرای اولیه تجربیاتی کسب میکنیم که میتوان با آن تجربیات، تمامی نقاط مبهم و مشکلدار را شناسایی کرد تا بتوانیم خدمات مطلوب ارائه دهیم. تحت فشار مرحله اول اجرا ما خود و تواناییمان را درک کرده و انشاا. . مراحل فراگیر را پشت سر مراحل اولیه تا حدی اجرا میکنیم که طرح کالابرگ الکترونیکی امسال بهطورکامل اجرا شود.
عسگریان با اشاره به روند تکمیل دادهها و اطلاعات اقتصادی مردم در پایگاه رفاه ایرانیان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. حتی نسبت به همین دوره دوساله این پایگاه کاملا خود را پیدا کرده است. نزدیک به یازده شاخص اساسی در این پایگاه است که این یازده شاخص مدام بهروزرسانی و تجزیه تحلیل میشوند. یک حوزه تحلیلگر هوشمند همه دادههای گردآوری شده ذیل این یازده شاخص را به یکدیگر متصل میکند و اهمیت هر شاخص را نسبت به شاخص دیگری میسنجد. جمعبندی این حوزه هوشمند در سنجش شاخصها نتیجه و ماحصلی را ارائه میدهد که تلفیق این موقعیت در استحقاق سنجی باعث رعایت عدالت در توزیع میشود.
وی تاکید کرد: البته اینکه یک پایگاه رفاه بتواند صد در صد بدون خطا باشد؛ ممکن نیست اما با این حال پایگاه رفاه ایرانیان و مجموعه آن بسیار خوب توانستند تا خود را بالا کشیده و ارتقاء دهند.
عسگریان ضمن بیان اینکه در مراحل آزمایشی استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی کمتر از انتظارات بوده است، اظهار کرد: استقبال در مرحله اول مناسب نبود و شاید توده مردم این تصور را داشتند که مزیتی در این طرح وجود ندارد. ما در مرحله اول اجرای اصلی طرح، مبالغ را یکماه جلوتر پرداخت خواهیم کرد. ضمن اینکه برای جذب استقبال بیشتر علاوه بر پرداخت یک ماه جلوتر مبالغ کارتهای مربوط به کالابرگ الکترونیکی، مبالغی نیز احتمالا اضافه خواهد شد. به این ترتیب پیشبینی میکنیم که استقبال از این مرحله از اجرا بیشتر خواهد شد.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار در ادامه با اشاره به ارزش کالابرگ الکترونیکی دولت گفت: در سال گذشته که ارز ترجیحی حذف شد، بلافاصله به سه دهک اول شناسایی شده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان داده شد. ما برآوردی روی ده قلم کالای مهم انجام دادیم که براساس آن قیمت آن ده قلم را استخراج کردیم و با قبل حذف ارز ترجیحی مقایسه کردیم. مابه التفاوت قیمت این ده قلم کالا به نسبت قبل از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تنها ۳۲۰ هزار تومان بوده است. این درحالی است که دولت همان ابتدا ۴۰۰ هزارتومان به یارانه سه دهک اول اضافه کرد. حال فرض کنید که دولت باز هم میتواند مبلغی اضافه کند. لذا دولت تاثیر حذف ارز ترجیحی را روی حداقل ده قلم اساسی تاثیرگرفته از ارز ترجیحی پوشش داده است.
وی در پایان تصریح کرد: پس از حذف ارز ترجیحی هر میزانی که دولت در بررسیهای خود به این نتیجه رسید که تحت پوشش قرار نگرفته است، باز هم در تلاش است که پوشش لازم را با اولویت سه دهک اول فقیر جامعه انجام دهد.
افزایش سن بازنشستگی؟/ فیلم
شکایت بازنشستگان در دیوان عدالت اداری؛ دولت سرپیچی کرد!
بعد از اینکه دولت بدون توجه به نتیجه شکایت بازنشستگان در دیوان عدالت اداری، مجددا در صدد تصویب مصوبه واگذاری صندوق بازنشستگی مس به وزارت کار برآمده، بازنشستگان شرکت ملی مس دو روز متوالی در مقابل ساختمان ریاست جمهوری و شرکت ملی مس تجمع کردند.
به گزارش تازهنیوز، بازنشستگان شرکت ملی مس روز گذشته مقابل نهاد ریاست جمهوری و امروز مقابل شرکت ملی مس ایران در اعتراض به تصمیم دولت برای الحاق موسسه صندوق بازنشستگی مس به مجموعه های دولتی تجمع کردند. آنها معتقدند این صندوق کاملا خصوصی است و دولت حق ندارد استقلال آن را بگیرد و به زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل کند.
این بازنشستگان در سال گذشته هم تجمعاتی داشتند، اما در روزهای اخیر با انتشار خبری مبنی براین که دولت در صدد تصویب مصوبه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی مبنی بر واگذاری صندوق بازنشستگی مس برآمده، بازنشتگان مجددا خواستار توقف روند تصویب آن مصوبه در هیئت دولت تا تعیین تکلیف شکایت مطروحه در دیوان عدالت اداری شدند.
بر اساس گفتههای این فرد، صندوق در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ نفر عضو دارد که با خانواده هایشان حدود ۳۰ هزار نفر هستند. این افراد نگران هستند که اگر صندوق دولتی شود مجبور باشند مانند سایر بازنشستگان برای به دست آوردن حقوق خود به کف خیابان بیایند: «دولت میخواهد این صندوق را زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ببرد؛ یعنی کنار صندوق هایی که همین الان هم دچار مشکل هستند. چه دلیلی دارد دولتی که میخواهد خودش را کوچک کند و تصدی را بخش خصوصی بدهد، حجم بازنشستگان زیر مجموعه خود را ۳۰ هزار نفر زیاد کند و برای ما هم مشکل ایجاد کند؟ما واقعا نمیدانیم دلیل این تصمیم چیست. ما نگرانیم که با اجرای این تصمیم دیگر نتوانند حقوقمان را پرداخت کنند».
او همچنین درباره دلیل تجمع دیروز و امروز بازنشستگان صندوق مس میگوید: ما در این رابطه به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم که دستور توقف موقت اجرای مصوبه صادر شد. اما شنیدهها حاکی از این است که قرار شده فردا در هیئت مدیریت عمومی دولت و منابع انسانی مصوب و به هیئت وزیران فرستاده شود. ما نمی توانیم نسبت به این وضعیت بی تفاوت باشیم، چرا که سرنوشت خودمان و خانواده های ما به این صندوق وابسته است. تا این لحظه هیچ کس پاسخ اعتراضات ما را نداده است.
یکی از زنان بازنشسته صندوق مس که به عنوان مهندس برق در شرکت فعال بوده نیز توضیحاتی درباره اعتراضات صنفی این گروه میدهد: ما در سنین جوانی وارد کارخانه مس شدیم؛ جایی که آب و هوای خوبی هم نداشت و ۲۵سال در دود و گاز ذوب و آب و هوای آلوده با دوری از خانواده کار کردیم، به این امید که وقتی به سن بازنشستگی برسیم میتوانیم از این قلک بهرهمند شویم. اما حالا افرادی که در تهران زندگی کردند، حتی جاده سرچشمه را بلد نیستند و شرایط زندگی ما را تجربه نکردهاند، روی این صندوق دست گذاشتهاند و وعدههای توخالی میدهند. صندوق تامین اجتماعی چند برابر صندوق مس بود که حالا به اینجا رسیده است. فکر میکنید در صورت ارای تصمیم، سرنوشتی بهتر از آن در انتظار صندوق مس باشد؟
او همچنین میگوید: دولت یک ریال به این صندوق کمک نکرده، بلکه از حقوق ماهانه کارکنان مبلغی کم شده و حالا مبلغی است که میشود به آن امیدوار بود. چند سال پیش برای چند ماه، چون سهام شرکت فملی رشد نمیکرد، وضعیت صندوق خوب نبود. در اصل بازنشستگان صندوق سبدی از سهام های مختلف دارند. اما آن زمان وضعیت طوری بود که نمیتوانستند حقوق بازنشستگان را بدهند، اما بر اساس یکی از بندهای قرارداد، شرکت حقوق را پرداخت میکرد. اما اگر صندوق دولتی شود دیگر چنین جایگزینی وجود ندارد.
چند بازنشسته هم به این موضوعات اشاره میکنند که دولت نباید نسبت به یک نهاد خصوصی متولی گری کند و با توجه به این که شرکت مس در گذشته کاملا خصوصی شده، دولتی شدن دوباره صندوق بازنشستگی آن منطقی نیست. یکی از بازنشستگان میگوید: دولت دارد مردم را دور میزند تا دوباره به مجموعهای که قبلا به آنها واگذار کرده، حاکم شود. در حال حاضر خود صندوق بازنشستگی، سهم بلوکی سنگینی از شرکت مس دارد و با این روش میخواهد خودش را دوباره به داراییهای شرکت مس قالب کند. مشخص است دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان مشکل دارد و با این روش میخواهد شرکت مس را دوباره به نفع خود ضبط کند و مدیریت آن را به دست بگیرد که غیرقانونی و غیرشرعی است.
یکی از بازنشستگان هم که مسنتر از بقیه به نظر میآید به گفتن این جمله اکتفا میکند: اینکه دولت بدهی و مشکل دارد دلیل نمیشود که به دارایی ما دست بزند. ما ۳۰ سال زحمت کشیدیم تا این پول را جمع کردیم.
پایان*/
اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰