اجتماعی
اخبار بازنشستگان تامین اجتماعی | متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی چه شد/پدیده ای جدید بنام بازنشستگان جوان
اخبار مرتبط به تیم استقلال برای مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است.

اجتماعی
اخبار مرتبط به تیم استقلال برای مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اخبار بازنشستگان تا به امروز برای اهمیت به سزایی ایجاد کرده است. مبلغ عیدی یکی از اخبار بازنشستگان میباشد که تمامی بازنشسته ها به دنبال مبلغ آن و زمان واریز آن میباشند. یکی دیگر از مهمترین اخبار بازنشستگان به واریزی همسان سازی حقوق بازنشسته ها میباشد. تمامی بازنشسته ها به دنبال آخرین اخبار بازنشستگان میباشند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی در انتظار اعلام میزان و زمان واریز عیدی خود هستند. طبق روال هر سال، عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی معمولاً همزمان با بازنشستگان کشوری و به همان میزان پرداخت میشود.
محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته، در این باره گفت: “هر سال عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند بازنشستگان کشوری پرداخت میشود، اما هنوز درباره میزان و زمان واریز آن چیزی اعلام نشده است.”
عیدی بازنشستگان
او تاکید کرد: هنوز مبلغ و زمان واریز عیدی مشخص نیست اما عیدی بازنشستگان معمولاً به صورت کارمندی حساب میشود و بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری به یک میزان عیدی دریافت میکنند.
واریز عیدی بهحساب تمامی بازنشستگان تأمین اجتماعی بهصورت سیستمی و اتوماتیک انجام خواهد شد. بازنشستگان نیازی به ثبتنام یا مراجعه حضوری ندارند. مبلغ عیدی همزمان با حقوق ماهانه به حساب آنها واریز میشود./منیبان
بررسیها نشان میدهد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور، روند فزایندهای را دنبال میکند و از ۱۳ سال پیش و آغاز دهه ۹۰ که قوانین حمایتی جدیدی تصویب شده، به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده است. این اتفاق موجب شده در وهله اول، هدف اصلی قانون که ایجاد محیط کار سالم است محقق نشود و دامنه مشاغل سخت و زیانآور بر خلاف چیزی که قانونگذار دنبال آن بوده (یعنی کاهش دامنه این مشاغل) رو به گسترش باشد. در مرحله دوم، به دلیل برقرار نبودن محاسبات بیمهای، «مصارفی» برای صندوقهای بازنشستگی «خلق» شده که «منابعی» مابهازای آن ایجاد نشده و این همان چیزی است که در ادبیات این روزهای اقتصادی کشور به عنوان «ناترازی» از آن یاد میشود و در نهایت به تضعیف توانایی مالی صندوق بازنشستگی برای پرداخت سایر تعهدات در بلندمدت میانجامد.
مطابق آمار ارائه شده توسط سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۲ درصد از بازنشستگان این سازمان پیش از تکمیل سالهای پرداخت حق بیمه مقرر، بازنشسته شدهاند که حدود ۴۰ درصد از این بازنشستگان، طبق قوانین موجود در رده مشاغل سخت و زیانآور قرار گرفته و تقاضای بازنشستگی کردهاند. به عبارت دیگر از هر ۱۰ نفر کل بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، ۲ نفر بازنشسته مشاغل سخت و زیانآور هستند. به همین دلیل اگر اصلاحاتی در این بخش صورت نپذیرد، با تشدید ناترازی در منابع و مصارف، صندوقهای بازنشستگی توانایی بازپرداخت تعهدات آتی سایر بیمهشدگان را نخواهند داشت. مرکز پژوهشهای مجلس با ارائه این آمار میگوید، مشاغل سخت و زیانآور از دو راه بر ناترازی مالی صندوقهای بازنشستگی مؤثر هستند؛ اول به دلیل کاهش در سالهای پرداخت حق بیمه که بیمه شده، حق بیمه کمتری به صندوق پرداخت میکند و همین موضوع به کاهش منابع صندوق میانجامد. از طرف دیگر به دلیل افزایش در سالهای بهرهمندی از مستمری، در دوران بازنشستگی در مجموع مستمری بیشتری به فرد پرداخت میشود که موجب بیشتر شدن طرف هزینهها در صندوق میشود.هدف اصلی در ماده ۳ از قانون مدیریت خدمات کشوری، «سالمسازی محیط کار» بوده، اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد عدم تحقق سالمسازی محیط کار و در نتیجه ورود بسیاری از متقاضیان گروه «الف» به گروه مشاغل سخت و زیانآور بوده است. گروه «الف» مشاغلی را دربرمیگیرد که قرار بوده با سالمسازی محیط کار، از رده مشاغل سخت و زیانآور و به دنبال آن بازنشستگی پیش از موعد خارج شوند، اما در سال گذشته حدود ۸۰ درصد از بازنشستگان سخت و زیانآور از نوع گروه «الف» بوده است در صورتی که بازنشستگان سخت و زیانآور گروه «ب» که هدف اصلی در فرآیند بازنشستگی و حمایت هستند، تنها حدود ۲۰ درصد از سهم بازنشستگان سخت و زیانآور را به خود اختصاص دادهاند! در طول سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ فقط در ۳ هزار و ۵۶۵ مورد از کارگاههای تحت پوشش تأمین اجتماعی، سالمسازی محیط کار انجام شده است. در نتیجه چنین چیزی، آنچه که در عمل رقم خورده، افزایش شدید تعداد پروندههای مشاغل سخت و زیانآور است، در صورتی که تعداد کارگاههایی که ابلاغیه برایشان صادر شده، ولی سالمسازی محیط کار صورت نگرفته در همین بازه برابر با ۱۳۰ هزار و ۹۷ مورد بوده است! به عبارت دیگر، شاغلان در اینگونه محیطهای کاری خطرناک، ترجیح میدهند در همانجا بمانند و کار کنند تا با دریافت سنوات ارفاقی، پیش از موعد بازنشسته شوند.بررسیها نشان میدهد در ایران میانگین سالهای پرداخت حق بیمه (سابقه) ۲۴ سال است که با متوسط جهانی آن فاصله خیلی زیادی دارد. این موضوع بدین معناست که در سنواتی که نیروی کار زودتر از موعد بازنشسته میشود، حق بیمه پرداخت نمیشود و از طرفی تعهداتی برای صندوقهای بازنشستگی به وجود میآورد که به تشدید ناترازی مالی در صندوقها میانجامد. با توجه به هرم سنی بازنشستگان عادی و بازنشستگان مشاغل سخت و زیانآور در سازمان تأمین اجتماعی، یک «اختلاف» بزرگ در قله سنی بازنشستهها رخ داده است؛ این گزارش نشان میدهد که بیشترین فراوانی بازنشستگی در مشاغل عادی در سن ۶۰ تا ۶۴ سالگی است اما در مشاغل سخت و زیانآور، این عدد ۴۵ تا ۴۹ سال است. در واقع بین دو نوع بازنشستگی عادی و ویژه، ۱۵ سال اختلاف وجود دارد. طبق آمار منتشر شده، طرحهای بازنشستگی پیش از موعد کاری کرده که ۵۸ درصد از بار مالی بازنشستگیهای پیش از موعد، به تنهایی مربوط به بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور باشد که این طرحها از دو جهت فشار هزینهای بالایی را وارد میکند؛ در مرحله اول به دلیل پرداخت کامل مستمری در کنار دستمزد بالاتر شاغلان سخت و زیانآور، مصارف صندوقها افزایش پیدا میکند. در مرحله دوم، چون سنوات پرداخت حق بیمه کمتر میشود، پس حق بیمه کمتری هم در صندوق جمعآوری میشود. این گزارش نشان میدهد به دلیل ارفاق ۷.۹ ساله در بازنشستگیهای پیش از موعد، صندوقها به طور تقریبی ۱.۱۶۷ میلیارد تومان را از دست میدهند. این رقم در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵ درصد رشد کرده و به طور تقریبی ۱.۷ میلیارد تومان به ازای هر بازنشسته سخت و زیانآور است. به عبارت دیگر، صندوقهای بازنشستگی بابت بازنشسته شدن یک نفر در مشاغل سخت و زیانآور، ۱.۷ میلیارد تومان حق بیمه کمتری دریافت میکنند که در بلندمدت مشکلاتی را برای پرداخت حقوق و مزایای سایر بیمهشدگان ایجاد میکند.کارفرماها هم از این موضوع استقبال میکنند چون مجبور به پرداخت حق بیمه برای بازنشستگان نیستند. آنها یک نیروی کار زبده به دست آوردهاند که حق بیمه ندارد و هزینه کمتری دارد. بنابراین بازنشستگی در سنین پایین رخ داده که نه تنها به حل مشکل اشتغال جوانان کمکی نکرده، بلکه موجب از دست رفتن فرصتهای شغلی شده است. در واقع این نوع اختلال در بازار کار و اشتغال جوانان موجب شکلگیری پدیده «بازنشستگان جوان» شده است. ماهیت بازنشستگی با سالمندی و عدم توانایی انجام کار گره خورده است. بازنشستگی مرحلهای از زندگی است که دیگر ضرورتی برای ادامه کار و اشتغال نیست، به همین دلیل افراد در دوره اشتغال خود پسانداز میکنند تا بتوانند در سالمندی نیازهای معیشتی خود را پاسخگو باشند و بدون درآمد رها نشوند؛ اما تعریف و تصویب انواع قوانین بازنشستگی پیش از موعد باعث شده عملاً بازنشستگی در کشور از مفهوم واقعیاش فاصله بگیرد و بسیاری، نه فقط از میانسالان، بلکه جوانان در زمره دریافتکنندگان مستمری قرار گیرند، در حالی که توانایی انجام کار را دارند./ایران جیب
مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه و رئیس کمیته بازنشستگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه بهحق بازنشستگان درخصوص عدم اجرای درست قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان؛ گفت: قشر فرهیخته بازنشستگان ما با توجه به اینکه اکثراً بالای ۳۰ سال خدمت صادقانه در این کشور داشتهاند و جوانی و عمر خود را در راستای خدمت به کشور و مردم گذاشتهاند، نیازمند تکریم و حمایت هستند. تکریم هم دو جنبه دارد، یک جنبه بعد معنوی آن است که باید جامعه ما برای قشر فرهیخته بازنشستگان حرمت و ارزش بالایی قائل باشد و جنبه دوم این است که نباید قشر بازنشسته ما از نظر معیشتی و دریافت حقوق در مضیقه باشد.
رئیس کمیته بازنشستگان کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در همین راستا مجلس قانونی به تصویب رساند که در قالب متناسبسازی حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان را به بازنشستگان بدهد. با توجه به اینکه این متناسبسازی سالیان سال انجام نشده بود و بار مالی بزرگی برای اجرا میطلبید، مجلس دولت را مکلف کرد که این متناسبسازی را به صورت مرحلهای و در سه سال انجام دهد. طبق قانون دولت متعهد شده است که این متناسبسازی را در سه سال اول برنامه توسعه هفتم ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۴ و ۳۰ درصد هم در سال ۱۴۰۵ اجرا کند؛ اما متاسفانه دولت در همین سال آغازین قسمتی از کار را به صورت ناقص انجام داد و آن چیزی که ما در مجلس به دنبال آن بودیم و دوست داشتیم شیرینی این قانون به کام بازنشستگان بنشیند، اما متأسفانه به دلیل سوء تدبیرها محقق نشد و متاسفانه با گذشت بیش از ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۳ حتی احکام برخی بازنشستگان مشمول این قانون دچار مشکل شده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بعد از چندین ماه که از ابلاغ این قانون و کمیسیون جلسات متعددی در این موضوع داشته؛ حتی برخی بازنشستگان ما در نیروی انتطامی و نیروهای مسلح دچار مشکل هستند و بارها اعتراض کردند که احکام آنها دقیق صادر نشده و حقوق آنها برابر احکامشان پرداخت نمیشود؛ به همین دلیل تأکید کمیسیون اجتماعی هم بر این بوده که سریعاً این مشکلات -که قابل حل هم هست- برطرف شود؛ حتی یک فرصت ۲۰ روزه هم به دولت دادیم اما متأسفانه باز هم این موارد انجام نشد؛ لذا مجدد تأکید میکنیم که تا پیش از سال نو دولت باید سازوکار لازم برای اجرایی شدن احکام بازنشستگان متناسب با قانون و اینکه پرداختها برابر قانون به موقع انجام بگیرد را سریعاً کارسازی کند.
همسان سازی حقوق بازنشستگان
اسماعیلی تصریح کرد: انتظار داریم دولت سریعاً و بدون فوت وقت احکام و پرداختیهای همه بازنشستگان مشمول قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان، اعم از لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی که چشم به راه اجرای این قانون هستند را کارسازی کند. امیدواریم مسئولان اجرایی کشور صدای ما را بشنوند و انتظار چندین ساله بازنشستگان که متقاضی توجه و اهتمام مسئولان به ترمیم حقوق آنان بودند، سریعاً اجرایی شود.
رئیس کمیته بازنشستگان کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه متناسبسازی حقوق هیچکدام از سه گروه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی کامل انجام نشده شده است، افزود: حتی برخی که هم انجام شده، ناقص است و نیاز به اصلاحیه دارد. البته مسئولان امر از همان ابتدا به ما قول دادند این اصلاحیه انجام شود که متاسفانه باز هم در پیچ و خم برخی از موانع و محدودیتها گم شده است.
اسماعیلی با اشاره به اهتمام مجلس در موضوع بازنشستگان، گفت: قطعا ما در کمیته بازنشستگان و کمیسیون اجتماعی مجلس به جد به دنبال این مطالبات به حق جامعه بازنشتگی کشور هستیم و آن را تا حصول کامل نتیجه پیگیری میکنیم؛ حتی در صحن علنی مجلس هم بارها رئیس مجلس تذکرات لازم را برای تسریع در صدور و کارسازی احکام بازنشستگان مطابق قانون صادر کرده است./تریبون اقتصاد
اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.