• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 February - 2023

جدیدترین اخبار

تمرین با روحیه استقلال زیر نظر ساپینتو/ آبی‌ها کارهای تاکتیکی را مرور کردند ارسلان مطهری الگوی سیامک نعمتی! جلسه مهم ساپینتو با فتح‌الله‌زاده/ اعلام گزینه نهایی سرمربی استقلال آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان در ساعات پایانی امروز 19 بهمن/ تاثیر نماز در رتبه بندی معلمان مشخص شد گل های بازی پرسپولیس و صنعت نفت | گلهای بازی پرسپولیس امروز + فیلم خبر خوش مالی آموزش و پرورش برای همه! اتفاق دردناک؛ مرگ ملی‌پوش والیبال زیر آوار هتل گل های بازی پرسپولیس و صنعت نفت | گلهای بازی پرسپولیس امروز + فیلم اخبار باشگاه استقلال تهران از همطرازی با پرسپولیس / استقلال با برد پرگل به سپاهان و پرسپولیس چسبید خواننده اپرا به کمک مدافع بایرن مونیخ آمد! فرشاد پیوس: گفته بودم یحیی با امیدهای پرسپولیس بازی نمی کند/ رونالدو هم با یک جلسه تمرین در النصر فیکس نمی شود!/ این نام نیک است که باقی می ماند حرف‌های تلخ کمپدلی بعد از ترک ایران؛ امیدوارم در شرایط بهتر برگردم/ حداقل جوابم را می‌دادید! جنگ پرتغالی برای قهرمانی در لیگ برتر/ مچ اندازی ساپینتو و مورایس شایعات زیاد درباره جدایی سردار آزمون از بوندس لیگا/ فعلا مهدی طارمی در پرتغال دلبری می کند اولین تغییر قطعی استقلال در دیدار با پیکان مشخص شد دشمن رونالدو در عربستان یارش می‌شود؟/ جنگ عربستانی‌ها بر سر یک ستاره! با چه هدفی شب بازی استقلال به تلویزیون می‌روید؟/ لطفاً با اسم استراماچونی هوادار را نترسانید/ شما که از کارهای آجورلو خبر داشتید چرا سکوت کردید؟ مرگ تلخ یک فوتبالیست دیگر در ترکیه/ بازیکن استقلال اسپور زیر آوار ماند من تلفیقی از علی پروین و قلعه نویی هستم/ قسم می‌خورم آن حرف‌ها را بداهه گفتم! حرف‌های متفاوت سردار آزمون؛ ما باید از این زنان حمایت کنیم/ آرزو داشتم مادرم این روزها را ببیند

آیا موز چاق کننده است؟

  • کد خبر : 1243227
  • 05 آذر 1401 - 6:26
آیا موز چاق کننده است؟
موز یکی از مغذی‌ترین‌ها میوه‌هایی است که حاوی مقادیر زیادی فیبر، کربوهیدرات و سایر ویتامین‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،یک موز متوسط چیزی حدود ۱۰۵ کالری دارد که تقریبا ۹۵٪ آن از کربوهیدرات‌ها به وجود آمده است. کربوهیدرات‌‌های موز شامل سقز، گلوکز و فروکتوز می‌باشد. همچنین موز مقدار کمی چربی و پروتئین دارد. موز دارای آنتی‌کسیدان‌های فراوان نیز است.

غنی در فیبر اما کم‌کالری

یک موز متوسط تنها ۱۰۵ کالری دارد اما منبع غنی از فیبر است. مصرف فیبر برای حفظ سلامت روده‌ها و عملکرد صحیح سیستم گوارش امری ضروری به شمار می‌آید. همچنین خوردن مواد غذایی حاوی فیبر باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری دیورتیکولار و … می‌شود.

از سوی دیگر مواد غذایی حاوی فیبر باعث به وجود آمدن احساس سیری در افراد می‌شود بنابراین ارتباط مستقیم با کاهش وزن دارد. در یک مطالعه که ۲۵۲ زن در آن شرکت داشتند، نتیجه‌ی جالب توجهی به دست آمد. وزن آنها در طی ۲۰ ماه به ازای مصرف ۱ گرم فیبر بیشتر، ۲۵.۰ کیلوگرم کمتر از سایرین بوده است.

یک عدد موز حدود ۴ گرم فیبر دارد و نیاز روزانه زنان به فیبر ۲۵ گرم و در مردان ۳۸ گرم می‌باشد.

بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی از جنس نشاسته هستند اما برخی از این کربوهیدرات‌ها در فرآیند گوارش هضم نمی‌شوند. گاهی بخشی از این نشاسته‌های کربوهیدرات بدون کوچک‌ترین تغییری از سیستم گوارش می‌گذرند. به عبارتی دیگر هضم نمی‌شوند یا در برابر هضم مقاوم هستند.

در میوه موز نیز، نوع کربوهیدرات آن بستگی دارد به اینکه آن موز چقدر رسیده باشد. موزهای سبز و نرسیده حاوی مقادیر زیادی نشاسته و مقاوم در برابر هضم هستند. در حالیکه موزهای زرد و رسیده، حاوی قند می‌باشند.

نشاسته‌های مقاوم، زنجیرهای طولانی از گلوکز می‌باشند که در برابر فرآیند هضم، مقاوم هستند. نشاسته مقاوم همچنین مانند فیبر محلول عمل می‌کند و دارای مزایای بالقوه سالمی در بدن انسان مانند کاهش وزن، کاهش قند خون، جذب قند کمتر از مواد غذایی، چربی‌سوزی و … می‌باشد.

آیا خوردن موز باعث چاقی می‌شود؟

موزها میوه‌های سالم، سرشار از فیبر و دارای کالری کمی هستند. اکثر موزها دارای شاخص گلیسمی (سرعت تبدیل کربوهیدرات به گلوکز) متوسط رو به پایینی هستند که خوردن آنها به طور معمول نباید باعث افزایش قند خون، به خصوص در مقایسه با سایر مواد غذایی با کربوهیدرات بالا، شوند.

اما در پاسخ به سوال بالا باید گفت که مطالعه‌ی دقیقی از تاثیر موز برای افزایش وزن انجام نشده اما با توجه به خواص متعددی که این میوه دارد، می‌توان آن را میوه‌ای همراه با رژیم غذایی لاغری به شمار آورد و مصرف آن در حین دنبال کردن رژیم غذایی خاصی، مغایرتی با رژیم لاغری ندارد.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://andishemoaser.ir/?p=1243227
  • منبع : بهداشت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.

اندیشه معاصر در سامانه رسانه جامع